Pisanie CV – przekrój funkcjonowania

biznes

Wersje demo ERPWritten by:

Odkąd rynek pracy nasycony jest konkurencją oraz chęcią poszerzania swoich kompetencji przez nabywanie doświadczeń, kwestionariusz osobowy jest nieodłącznym atrybutem każdego, kto chce pozyskać wymarzone stanowisko. Mimo zmian w trendach jego szafy graficznej, objętości i zawartych informacji, CV od zawsze jest podstawą merytoryczną indywidualnej ścieżki zawodowej. Jak napisać CV, aby było wartościowe, a jednocześnie estetyczne?

Zasady drukarskie

Szata graficzna samego dokumentu ewoluowała wraz z rosnącą technologią, trendami lub wymaganiami samych pracodawców. Niegdyś wielostronicowa metryka osobowości, dziś skompresowana na jednej kartce papieru wiedza, która może być wyzwaniem dla samego twórcy. Jeszcze dekadę temu wymogiem formatowym kwestionariusza był krzykliwy nagłówek „Curriculum Vitae”. Współcześnie nie ma potrzeby umieszczania tego zwrotu, ponieważ rozwinięta wiedza biznesowa wie, z jakim dokumentem ma do czynienia. Niezmienne pozostają natomiast informacje ogólne, metryka osobowa i zdjęcie, które od zawsze budzi sporo kontrowersji w samym jego zamieszczaniu, a jeśli już to z jakim wizerunkiem kandydata.

Praktyka nad teorią?

Jeśli kiedyś podłożem wiedzy miałoby być wykształcenie, dziś uwaga pracodawców jest skierowana raczej w stronę doświadczenia. Wiedza teoretyczna, poparta praktyką jest zazwyczaj na wygranej pozycji w drodze do kariery, choć nie można stwierdzić, aby był to zawsze główny wyznacznik. Ujęcie doświadczenia zawodowego w kwestionariuszu osobowym jest jednak bardzo istotne, a podpieranie się konkretami i przykładami obejmowanych stanowisk jest jeszcze bardziej pożądane. Świadczą one bowiem o faktycznych działaniach podjętych w przeszłości.

Droga na skróty czy samodzielna twórczość?

O tym jak napisać CV, aby spełniało wszystkie funkcje i było atrakcyjne można się dowiedzieć z wielu poradników. Są także i tacy, którzy sięgają po gotowe matryce, na których umieszczają tylko spersonalizowane informacje. Warto jednak solidnie i samodzielnie przyłożyć się do tworzenia własnego wizerunku na kartkach papieru i stworzyć jego oryginalną grafikę, która często także wyraża osobowość twórcy. Nie należy jednak przesadzać z nadmiarem wzorów i motywów, pamiętając o tym, że CV jest dokumentem biznesowym i takim też charakterem powinien się odznaczać. Jeśli chce się być traktowanym profesjonalnie, dokument aplikacyjny powinien być złożony estetycznie, na poziomie godnym pożądanego stanowiska pracy.