Optymalizacja i pozycjonowanie – to samo, czy jednak coś innego?

biznes

RedakcjaAutor:

Ruch organiczny, SEO, algorytm wyszukiwarki – te i inne terminy potrafią brzmieć dla ucha laika niemal jak obcy język. Nic więc dziwnego, że na linii komunikacji pomiędzy przedsiębiorcami a agencjami świadczącymi usługi pozycjonerskie często pojawiają się nieporozumienia. Aby lepiej zrozumieć, na zakup jakich usług się decydujemy, co będą one obejmowały i jakie konkretne korzyści uzyskamy w wyniku działań optymalizacyjnych, warto przyjrzeć się bliżej terminologii podstawowej – różnicy pomiędzy pozycjonowaniem a optymalizacją strony internetowej.

SEO co to jest? Pytanie, od którego wszystko się zaczyna

Język, którym posługują się polscy specjaliści od pozycjonowania i optymalizacji, poszedł w nieco innym kierunku, niż jego angielski odpowiednik. Z tego względu w anglojęzycznej literaturze tematu możemy natrafić na odpowiedniki terminu “optymalizacja seo” na oznaczenie obydwu tych procesów, różniące się między sobą przymiotnikami określającymi, gdzie prowadzone są dane działania.

Korzystając z polskiej terminologii, możemy powiedzieć najogólniej, że pozycjonowanie na ogół określany jest zespół działań, którego rezultatem ma być uzyskanie przez stronę wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwarki Google, a które swoim zakresem sięgają poza stronę wyjściową. Przykładem pozycjonowania jest choćby odpowiednie linkowanie. Z kolei optymalizacja SEO ma na celu wprowadzenie w obrębie samej strony takich przemian, by pozycjonowanie mogło być skuteczniejsze. Są to zarówno modyfikacje samego kodu, jak grafik oraz treści znajdujących się na stronie.

Optymalizacja i pozycjonowanie – różne, ale nierozłączne

Jeśli po tym krótkim wyjaśnieniu w głowie uparcie kołacze Ci się pytanie “SEO co to jest?”, nie jesteś w tym odosobniony. By precyzyjnie przybliżyć wszystkie tajniki złożonych procesów, jakimi są optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych, potrzebna byłaby daleko bardziej zaawansowana publikacja.

Jeżeli jednak Twoim celem nie jest detaliczna analiza tematu, a jedynie uzyskanie jasności w kilku kwestiach podstawowych, najzupełniej wystarczy, jeśli zapamiętasz, że celem prowadzenia optymalizacji SEO będą w konsekwencji działania pozycjonerskie. By lepiej zrozumieć, czym jest SEO, można zatem wyobrazić je sobie jako punkt wyjścia do szerszego spektrum praktyk, dzięki którym witryna internetowa uzyskuje widoczność, a Twoja firma – rzesze nowych klientów.