Jak napisać skuteczne CV?

biznes

Wersje demo ERPWritten by:

Pierwsze wrażenie można wywrzeć tylko raz. Kiedy więc nadarzy się okazja i zdecydujemy wysłać swoją odpowiedź na ofertę wymarzonego stanowiska pracy, warto pamiętać, że profesjonalne CV to wizytówka aplikującego. Dobrze, żeby było dopracowane w każdym, nawet najmniejszym szczególe. Jak to zrobić?

Co i w jakiej kolejności zawarte jest w profesjonalnym CV?

Curriculum Vitae to wszystko, co powinien wiedzieć o nas pracodawca, aby zainteresować się naszą aplikacją. W pierwszej kolejności uwagę przykuwa projekt graficzny i zdjęcie. Całość dokumentu powinna być spójna i estetyczna, a kolorystyka dobrana harmonijnie tak, aby zwrócić uwagę na najważniejsze elementy naszego życiorysu.

Profesjonalne CV cechuje się przejrzystością i czytelnością. Jego specyficznym elementem jest odwrócona chronologia wydarzeń. Umieszczając w CV informacje o doświadczeniu i edukacji – zaczynamy zawsze od najbardziej aktualnych i najmłodszych datą informacji i stopniowo przechodzimy do poprzednich elementów.

Co zawrzeć, a czego unikać pisząc CV?

CV powinno być skrótem naszych kwalifikacji i doświadczeń. Z założenia więc należy unikać zbędnych informacji i wybrać same najbardziej istotne dla przyszłego pracodawcy. Począwszy od doświadczenia zawodowego, poprzez edukację, kursy i szkolenia aż po kwalifikacje twarde i miękkie – cały dokument powinien być spójny i dobrze rozplanowany.

Zamiast więc wszystkie informacje wypisywać jedną pod drugą – rozciągając CV na kilka stron A4, lepiej stworzyć dwie/trzy kolumny, które zmieszczą te same informacje na jednej stronie A4. Profesjonalne CV zyska na oryginalności, jeśli dodamy do niego grafiki obrazujące np. poziom znajomości języków obcych i przedstawimy je w formie wykresu kolistego. Wykresy dodają powagi i jednocześnie przykuwają uwagę, a podczas rekrutacji dobrze jest się wyróżniać na tle innych kandydatów.

Jakie rozwiązania proponują rekruterzy, aby zwiększyć skuteczność CV?

Dobre i profesjonalne CV jest przede wszystkim prawdziwe – nie należy umieszczać w nim przekłamanych lub podkoloryzowanych informacji, gdyż można wprowadzić przyszłego pracodawce w błąd i tym samym bardzo szybko stracić posadę przez brak kwalifikacji.

Warto również wykorzystać fakt, że każde zajęcie jakie wykonujemy w życiu – czegoś nas uczy. Pod każdą nazwą pracodawcy i stanowiska można dodać osobną rubrykę „nabyte umiejętności” i wpisać tam to, czego nauczyło nas dane stanowisko – to prosty sposób na uwydatnienie swoich umiejętności i dopasowanie profesjonalnego CV do wymarzonej oferty pracy.