Czego dowiesz się z artykułu
Nowoczesne akumulatory nimh zdobywają coraz większą popularność, ale w dalszym ciągu wiele osób nie wie, czym one są i jak działają. W niniejszym artykule znajdą Państwo odpowiedzi na te i wiele innych pytań.
Jak to działa?
Oryginalny Akumulator nimh składa się oczywiście z katody, czyli specjalnej elektrody, z której jak powszechnie wiadomo wypływa prąd elektryczny. Katody zbudowane są nie tylko z zasadowego tlenku niklu, ale również z anody, przez którą z kolei wpływa prąd. Akumulatory tego typu wykonane są z niklu, magnezu, chromu, tytanu, wanadu, żelaza i specjalnego aluminium kobaltu. Producenci w zależności od potrzeb używają różnych konfiguracji wymienionych materiałów.
Jeżeli chodzi o wodorotlenek potasu, to pełni on rolę elektrolitu, a dokładniej mówiąc przewodnika elektrycznego. Separator najczęściej wykonany jest z taniego i niezawodnego poliamidu. Niektórzy producenci korzystają z dobrodziejstwa polietylenu.
Co warto wiedzieć?
Napięcie nominalne akumulatorów nimh powinno wynosić 1,2 V i co najważniejsze nie powinno na długo spaść poniżej 1,1 V. Jeżeli spadek będzie zbyt długi, to niestety może dojść do uszkodzenia akumulatora albo poważnego obniżenia jego trwałości.
W trakcie procesu ładowania, w akumulatorze zachodzą oczywiście stosowne reakcje chemiczne, które wiążą wodór ze stopem metali. W przypadku rozładowania akumulatora nimh dochodzi oczywiście do odwrotnej reakcji. W tym konkretnych przypadku wodór jest uwalniany ze stopu.
Akumulator niklowo-wodorowy czy niklowo-kadmowy?
Główna przewaga nowoczesnych akumulatorów nimh nad starszymi konkurentami polega na znacznie większej pojemności (nawet o 30%). Oryginalny akumulator nimh, może pochwalić się również o 30% większą gęstością energii w realnych zastosowaniach.
Kolejna różnica polega na tzw. efekcie pamięci. W akumulatorach nimh pojemność jest na wysokim poziomie w miarę kolejnych cykli ładowania. W akumulatorach niklowo-kadmowych pojawiają się problemy spadku nominalnego napięcia, które wynikają najczęściej w nadmiernego ładowania.