Od kilku lat w Polsce jesteśmy świadkami rosnącej popularności podcastów, audiobooków i słuchowisk. Tak duże uznanie tej formy jest zapewne odpowiedzią na zmieniające się nawyki Polaków i chęć przyswajania wiedzy i poznawania historii w każdej chwili. Jedziemy samochodem, pracujemy i wykonujemy jakąś powtarzalną, nierzadko nudną czynność, sprzątamy, czekam aż dziecko skończy jakieś dodatkowe zajęcia. To wszystko przyczynia się do poszukiwania rozrywki, a jeśli ta rozrywka jest darmowa, jeszcze lepiej.
Jasna sprawa nie mamy już problemu z wydawaniem kilkudziesięciu złotych na dostęp do platform VOD. W Polsce, mam wrażenie, z miesiąca na miesiąc maleje problem piractwa filmów, ale może to efekt bańki, w której żyję? Mimo wszystko jestem niemal pewien, że poziom piractwa spada chociażby przez powszechność kultury, zwłaszcza tej oferowanej za darmo.
Darmowe audiobooki na wyciągnięcie ręki
Już teraz w wielu miejscach w sieci znajdziecie darmowe audiobooki do pobrania jako mp3 i słuchania np. Na telefonie. Wielu twórców oferuje swoje książki w formie audio na platformach takich jak Spotify czy Google Podcasts. Jest to jeden ze sposobów, by dotrzeć ze swoim dziełem do szerszego grona, zwłaszcza w naszym kraju, gdzie taka forma dzielenia się beletrystyką dopiero się upowszechnia.
Darmowe audiobooki nierzadko prezentują równie dobrą jakość, jak produkcje największych studiów, pokroju Audioteki, Storytela czy Empik Go. Wielu autorów, na ogół self-publisherów, decyduje się na samodzielne wydanie audiobooka i nierzadko wychodzą na tym lepiej, niż miałoby to miejsce przy współpracy z wydawnictwem.
W takim wypadku audiobook jest tańszy niż w przypadku produkcji wydawanych przez duże marki, natomiast tutaj autorzy muszą być świadomi ilości pracy, jaką muszą włożyć w przygotowanie strony/sklepu internetowego, środków, jakie należy przeznaczyć na kampanię marketingową i czasu jaki będzie potrzeby na przygotowanie książki w wersji audio. Warto więc zastanowić się, czy nie lepiej ze swoim tekstem uderzyć do wydawnictwa, ewentualnie zacząć od oferowania krótszych darmowych audiobooków.